Doe mij maar een fiets

Dit is het allereerste bericht op dit blog

Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Een cliché van de bovenste plank én een waarheid als een koe. Dat geldt voor onderwijs en dat geldt voor fietsers. Elke fietser die wel eens een gebroken ketting heeft gehad, weet dat die waarheid ook letterlijk opgevat kan worden. Elke leerkracht die wel eens de ‘verkeerde’ technologie heeft gekozen kan dat beamen.

Daarom staat er een ketting bovenaan dit blog

Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Dat geldt ook voor technologie in het onderwijs. Laten we vooral niet vergeten dat de technologie maar een enkele schakel in de onderwijscommunicatie is. Technologie levert prachtige middelen, die de kwaliteit van het onderwijs kunnen verhogen, maar dan moet zij wel juist toegepast worden.

Een formule 1-raceauto is een puik staaltje techniek, maar ik kan hem niet besturen. Ik heb er dus niets aan. Bovendien is het geen passend vervoermiddel als ik van A naar B wil reizen. Ik mag er niet mee op de openbare weg. Prachtige technologie die niet passend is om mijn doel te bereiken.

Het kan dus simpeler. Veel simpeler. Doe mij maar een fiets. Mét ketting. Dat is een prima vervoermiddel om mijn leerlingen te bereiken. En mijn leerlingen kunnen mij bereiken; op hún fiets.

Geef een reactie

