peerScholar: digitale peer reviews

Slide 15

Deze week mocht ik kennismaken met een nieuw programma voor het Nederlands onderwijs: peerScholar. Dankzij de gastvrijheid van het Corlaer College in Nijkerk en het organisatietalent van Bob Hofman zaten er ruim 60 docenten in de schoolbankjes om aan het programma te ruiken, te proeven, te voelen en ervaringen uit te wisselen. Bovendien was de geestelijk vader van het programma, professor Steve Joordens, vanuit Canada overgekomen naar Nederland. Alle ingrediënten voor een succesvolle presentatie waren aanwezig.

Wat is het?

PeerScholar gaat over peer reviews. Leerlingen die elkaar beoordelen. Misschien wel de bekendste vorm is het beoordelen van een presentatie. Aan de hand van een aantal vooraf opgestelde criteria beoordelen de leerlingen de presentator. Heeft de spreker contact met het publiek? Kijkt hij niet te veel op zijn papiertje? Is hij verstaanbaar? Etc. Ook in de werkvormen met webquests, bedacht door Bernie Dodge en Tom March, is dit een bekende werkwijze. De criteria staan vooraf duidelijk vast en zijn vaak verbonden met een kwantitatieve waarde (scorepunt of cijfer).

Peer reviews gaan op een vergelijkbare manier te werk. Het meest toegepast zijn de formatieve beoordelingen. Tussentijdse metingen van de stand van zaken, gevolgd door adviezen hoe het in de toekomst beter kan. Of hoe je een vergelijkbare opdracht de volgende keer beter kan doen. Voor summatieve beoordelingen worden peer reviews, dan meestal peer assessments genoemd, niet vaak gebruikt. Maar het kan wel.

Cijfers

Menig docent zal ervoor terugdeinzen om de leerlingen het cijfer van andere leerlingen (mede) te laten bepalen. Joordens lichtte in zijn keynote toe dat het wel degelijk mogelijk is. Het begint met het aanleren van de techniek van de peer review. Ervaringsleren is de sleutel. Joordens vergeleek het met karate. Na een uurtje op de mat heb je meer geleerd dan na een langdurig theoriecollege over technieken en tactieken in deze tak van sport.

Leerlingen die hebben geleerd elkaar objectief te beoordelen, geven vergelijkbare scores als de docent/expert. Leerlingen zijn kritisch, eerlijk en rechtvaardig. Bijkomend, en zeker belangrijk, voordeel is dat leerlingen die geregeld een peer review uitvoeren ook realistischer naar hun eigen werk kijken. Onervaren leerlingen schatten zichzelf gemiddeld 1,5 punt (op een schaal van 10) te hoog in. Leerlingen die geregeld peer reviews uitvoeren zitten daar maximaal 1 punt naast.

Logistiek

PeerScholar neemt vrijwel de hele logistiek van de peer review over. Leerlingen dienen hun werk digitaal in en anderen krijgen het werk at random toebedeeld om te beoordelen. Dat kan anoniem. Dat alles scheelt veel kopieerwerk, papier, geloop en tijd. Direct na de feedback is het document weer ter beschikking van de maker, inclusief de opmerkingen. Door de online digitalisering van het proces is het ook mogelijk de peerreviews voor grote groepen, plaats- en tijdonafhankelijk, toe te passen. Binnen een MOOC werkt dit dus ook, ongeacht het aantal deelnemers. Joordens heeft ervaringen met groepen tot 80.000 deelnemers.

Toekomst

PeerScholar is beschikbaar op de Nederlandse markt. De vertaling van het programma is grotendeels rond. Er zijn proeflicenties beschikbaar via b.hofman@ict-edu.nl .

In november 2013 verschijnt een uitgebreide beschrijving van peerScholar, peer reviews en peer assesments in COS, hét onafhankelijk tijdschrift voor eigentijds onderwijs en ict.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s