The unlesson van 5 oktober 2013

EdcampNL logo spot 2013-08-10_1926Volgende week zaterdag op 5 oktober – dag van de leraar, welk een coïncidentie – wordt de eerste grote unconference van Nederland gehouden. Een conferentie zonder programma en zonder kosten. Voor de deelnemers althans. Het is een kwestie van halen en brengen. Kennisdelen.
Iedereen die denkt dat hij of zij een interessant verhaal te vertellen heeft kan zijn gang gaan. Iedereen die een interessant verhaal wil aanhoren is eveneens welkom.
Ik heb me opgegeven als deelnemer en me bereid verklaard iets te gaan doen. Een lezing of workshop. En bij die mededeling is het gebleven. Niets meer gehoord van de organisatie, maar dat schijnt ook niet te hoeven. Het is een bijeenkomst van vrijheid, blijheid. Althans, zo verwacht ik dat het zal zijn, want ervaring met dit soort bijeenkomsten heb ik natuurlijk niet.

Maar dan wordt de leraar in mij wakker. Je kunt toch niet onvoorbereid de klas instappen? Dat is vragen om wanorde! Staan stuntelen omdat je geen helder doel voor ogen hebt, niet nagedacht over de didactiek of de triggers om je publiek te activeren.
Maar wat als ik wel voorbereid en niemand is geïnteresseerd in mijn verhaal? Is al die moeite dan voor niets geweest?

Het zijn wat rare gedachtekronkels misschien, maar ze komen voort uit mijn behoefte de regie in eigen hand te houden. Iets wat ik in de klas ook graag wil, maar waarvan soms blijkt dat je die beter los kunt laten. Luisteren naar de groep en kijken wat er gebeurt is voldoende. Erop reageren.

Dat is misschien ook wel de kracht van de conferentie die geen conferentie is. Een democratisch platform met peers (een mooi Nederlands woord heb ik er niet voor) die kennis en vaardigheden uitwisselen.

Ik laat die unconference gewoon over me heenkomen.

Of zal ik stiekem toch maar mijn onderwerp voorbereiden? Inclusief PowerPoint, activerende opdrachten en….

Een gedachte over “The unlesson van 5 oktober 2013

  1. Pingback: The unlesson van 5 oktober (2) | Technologie in het onderwijs

Geef een reactie

