Leerlingen gebruiken liever smartphone dan tablet of computers

Leerlingen pakken steeds vaker de smartphone in plaats van pc of tablet. Is dat een positieve ontwikkeling? Wordt leren effectiever?

smart-phones-tabletsOnderzoek onder 500 leerlingen naar studiegerelateerd gebruik van ict-middelen laat zien dat ze steeds vaker en steeds meer gebruikmaken van hun smartphone. 40% van de ondervraagden zegt dat ze geregeld gebruikmaken van de smartphone voor studiedoeleinden. Slechts 22% blijft de voorkeur geven aan het gebruik van tablet of pc. Dat blijkt uit onderzoek van McGraw-Hill Education.

De bevindingen passen in de lijn der verwachting. In een enquête die eerder dit jaar door Wakefield Research is uitgevoerd zei iets meer dan de helft van de leerlingen dat het waarschijnlijker is dat ze verplichte lectuur lezen als deze beschikbaar zou zijn op hun telefoon. Bijna 90 procent van de respondenten zegt dat zij vlak voor een tentamen nog gauw even de stof op hun smartphone doornemen.

‘Effectief Studeren – met de juiste soort technologie – is natuurlijk een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat de leerlingen slagen’, zegt Brian Kibby , voorzitter van McGraw-Hill Higher Education . ‘Maar de aandacht vasthouden is lastig.’ Daar ligt de uitdaging om effectief met smartphones te studeren. De apparaten mogen dan wel een eenvoudiger, meer efficiënte manier bieden om toegang te krijgen tot studiemateriaal, maar afleiding ligt op de loer.

Als een leerling studeert en er verschijnt een sms of what’s app, dan is de aandacht direct verdeeld. Bijna de helft van de respondenten erkent dat ze hun telefoon tijdens het studeren ook gebruiken om te sms’en of what’s appen met vrienden. Dit gebeurt overigens ook tijdens  het gebruik van andere apparaten. Een vergelijkbaar aantal leerlingen zegt dat ze geregeld schakelen tussen studie en niet-studieactiviteiten op hetzelfde apparaat.

Veertig procent van de leerlingen zegt dat ‘alles wat online gebeurt’ de grootste afleiding veroorzaakt bij het studeren; dat geldt in het bijzondere voor sociale media.

Meer dan de helft van de leerlingen heeft het gevoel dat ze door te studeren op een mobiel apparaat beter voorbereid zijn op de les. Bijna 70 procent denkt ze met dat mobiele digitale leermiddelen, zoals software voor adaptief leren en apps met studiemateriaal, tot vijf uur per week minder hoeven te studeren, met hetzelfde resultaat.

Op de vraag wat ze dan gaan doen met die extra vrije tijd, antwoordt de helft van de leerlingen: ‘slapen’.

Bron: Ecampus news

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s