Bronnenlijst genereren in Word 2010 (met lesbrief)

boekstapelBij een werkstuk, artikel of scriptie hoort een bronnenlijst. Velen vinden het een lastig karweitje om die lijst te maken. Gelukkig kan het snel en simpel.

Je kunt jezelf namelijk veel werk besparen door gebruikt te maken van de functie voor automatische bronnenlijsten in Word 2010. De werkwijze lijkt een beetje op die van de automatische inhoudsopgave.  Je maakt een bibliografie. Letterlijk betekent dat boekenlijst. Maar websites, video’s, enz. zijn ook mogelijk. Bovendien staan je bronvermeldingen direct in alfabetische volgorde. Lees eerst de uitleg hieronder. Maak daarna de opdrachten in de lesbrief – Bronnenlijst maken.

Hoe maak je een automatische bronnenlijst?

Zodra je een bruikbare bron gevonden hebt, vul je een digitaal formulier in (bron maken).

  • Ga naar het tabblad Verwijzingen > Citaat invoegen > Nieuwe bron toevoegen.
01 nieuwe bron toevoegen

Nieuwe bron toevoegen

  • Kies het type bron (meestal zal dat een website zijn).
  • Vul het formulier in.
  •  Hier zie je een ingevuld voorbeeld over een website voor liefhebbers van Hondabrommers.
02 bron maken

Bronvermelding maken

  • Zet de cursor aan het einde van je werkstuk en ga naar het tabblad Verwijzingen > Bibliografie
  • Kies de bovenste mogelijkheid en je bronnenlijst is klaar!
03 bibliografie maken

Bibliografie genereren

Zo ziet hij eruit. Bijwerken kan eenvoudig door op het tabblad bovenin te klikken.

04 bibliografie klaar

De eerste vermelding in de bibliografie is klaar.

  • TIP: Als je ervoor zorgt dat de bronverwijzing wordt aangemaakt of ingevoegd op de plek waar je er in je werkstuk naar verwijst, komt daar ook direct een verkorte bronverwijzing te staan.

Opmerking: Als je meerdere bronnen hebt, worden ze automatisch in alfabetische volgorde gezet, zodra je de lijst bijwerkt (functietoets F9)!

(De lesbrief is gemaakt voor het vmbo, maar met andere voorbeelden, naadloos toepasbaar voor havo, vwo, mbo of wo).

  • TIP: noteer je bronnen direct tijdens de onderzoeksfase of, als je aanvullingen tegenkomt, tijdens het schrijven. Zet ze in een leeg Worddocument of direct in je concept.
  • Je bronnenlijst wordt bewaard op je computer, zodat je in een volgend werkstuk niet opnieuw alles hoeft in te voeren. Je klikt je bronvermeldingen eenvoudigweg aan!  Kijk bij ‘bronnen beheren’ en kopieer bronvermeldingen uit de hoofdlijst naar je document.

05 bronnen beheren

  • Typefoutje gemaakt of verkeerd jaartal ingevuld? Geen probleem! Werk je bronvermelding bij en de correctie wordt overal doorgevoerd. Ook in andere documenten, mits je ze op dezelfde computer opent.

HBO en WO

Wie wetenschappelijke artikelen schrijft, maakt waarschijnlijk gebruik van Refworks, gecombineerd met de plug-in Write-N-Cite. De werking van het beschreven Wordonderdeel en Write-N-Cite is nagenoeg identiek en het resultaat is vergelijkbaar.

Refworks is echter veel uitgebreider en geeft je toegang tot een grote, online databank, waarin je citaten en bronnen van anderen kunt (her)gebruiken en jouw citaten met mede-auteurs kunt delen. Refworks is marktleider en je betaalt er fors voor (of je onderwijsinstelling doet dat voor jou).

 
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s