Wat doet emotie met het lerend vermogen?

niets te verbergen

Niets te verbergen?

Gisteravond (2 maart 2014) keek ik naar een aflevering van Brandpunt. Een van de items ging over het herkennen van emoties aan de hand van gezichtsuitdrukkingen: Face Reading. Minieme, ultrakorte spiertrekkingen, die niet met het blote oog waarneembaar zijn, worden door de camera geregistreerd en door de computer geïnterpreteerd. En dat met een verbluffende nauwkeurigheid. Het einde van de pokerface! Het einde van onze privacy? Hoewel de redactie van Brandpunt heel andere invalshoeken had, dacht ik direct aan toepassingen in het onderwijs. 

Emotie in reclame

Reclame met emotie werkt. U herinnert zich ongetwijfeld het spotje van reisorganisatie Sunweb. Knappe Harry raakt een gevoelige snaar bij de vrouwelijke klant. Ze raakt emotioneel betrokken bij het ‘product  vakantie’.  Het schijnt dat er zelfs dames zijn die het reisbureau bellen om te vragen of ze Harry eens mogen ontmoeten, althans de acteur die Harry speelt. Mannen hebben te doen met de sullige, cynische  echtgenoot die telkens opdraait voor het zware werk: koffers pakken. Allemaal emoties. 

De reclamesector is zeer geïnteresseerd in Face Reading. Het gaat om de emotie die mensen raakt en ervoor zorgt dat ze iets willen hebben. Kopen, dus. Als je emotie bij proefpersonen kunt oproepen en aflezen aan de gezichten, weet je al voordat je de campagne begint of deze effectief kan zijn. Het onderwijs kan veel leren van marketing met emotie.

Emotie in je les

Leerlingen die emotioneel bij een onderwerp betrokken raken, zullen de stof sneller oppikken. Iedereen die lesgeeft zal dat kunnen beamen. Iedere (oud-)leerling herinnert zich nog wel een les die indruk heeft gemaakt. Wedden dat er een emotie in het spel was? Blij of droevig, dat doet er niet toe. Kortom, stop emotie in je les en je doel is snel bereikt.
Maar zo eenvoudig is het trucje niet. De sfeer in de klas is bepalend voor de effectiviteit van de les. De leerkracht heeft daar een belangrijke rol in. Veiligheid en geborgenheid zijn belangrijk. De methode komt daarna.

Face Reading kán een aanvullend hulpmiddel zijn bij het ontwikkelen of verfijnen van een methode. Hoe reageren leerlingen écht op de les? Worden ze geraakt door het onderwerp? Anderzijds is een leerkracht ook heel goed in staat om aan te voelen hoe de les overkomt en heeft hij die technologie misschien niet eens nodig.

Kauwgum en emotie

Helpt kauwgum bij het leren? Kauwgum kauwen verhoogt de concentratie, omdat je er rustig van wordt en je je lekker voelt. Ook emotie. Uw leerlingen zullen het graag nazeggen. Het is immers het ultieme excuus om kauwgum te kauwen in de klas. Is het waar? Ja en nee. Tijdens zelfstandig werken of taken uitvoeren helpt het inderdaad. Bij een instructie gaat het fout. Kauwen leidt af. Tijdens het lezen van een tekst of het bekijken van een film doen onze mondspieren mee. We ‘zeggen’ de woorden na die we lezen of zien. Op die manier verinnerlijken we de informatie. Kauwen van kauwgum verstoort die spieractiviteit.

Foppen

Wat mij nu nog bezighoudt is de vraag: kunnen we door kauwgum te kauwen Face Reading voor de gek houden? Onze emoties maskeren?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s