Beeld werkt! Maak een infographic

what-is-an-infographic

Afbeelding via Cool Infographics.com

Hoe kun je beter uitleggen wat een infographic is dan door er een te maken?

De infographic  hiernaast is zo’n uitleg. In al zijn eenvoud. Zo’n infographic is gemakkelijk zelf te maken, al moet je er wel de tijd voor nemen. 

Toen ik in de jaren 70 mijn opleiding tot leerkracht basisonderwijs volgde (of zeiden we toen nog ‘schoolmeester’?), hadden we een Duitstalig didactiekboek voor tekenonderwijs waarin groot geschreven stond:  ’Der Mensch ist ein Augentier’.  Niets is mij in al die jaren in het onderwijs minder waar gebleken. Visuele bronnen geven de belangrijkste informatie die we verwerken. 70% van al onze informatie over wat er buiten ons lichaam gebeurt komt via de ogen, heb ik ooit eens gelezen. Of het klopt weet ik niet, maar mijn tijd in het blindenonderwijs heeft me er in ieder geval wel heel erg bewust van gemaakt dat visuele informatie een belangrijke rol speelt in onze samenleving.

Beeld werkt! Voor jezelf, om iets uit te leggen, of voor je leerlingen om iets uit te beelden wat ze geleerd hebben.

Het maakt niet uit voor welk vak je een infographic maakt. Werkwoordvervoeging, rekenregel, tijdlijn, kringloop, ze lenen zich elk voor een mooie afbeelding. Maak een grafiek, illustreer met passende plaatje,  teken een stroomdiagram. Alles kan en je hoeft er geen professioneel kunstenaar voor te zijn, al maken die soms wel heel mooie!

Eenvoudige, gratis programma’s als Canva (mijn favoriet), Piktochart, Easy.ly of Google Draw helpen je op weg om nog beeldender les te geven dan je al doet!  Wil je meer lezen? Blader dan nog eens terug naar een van mijn eerdere posts:

Geef een reactie

