Onderwijstechnologie inzetten zoals die bedoeld is

1Dit digitale leerwiel, dat ik vond op de website van de Universiteit van Alaska, Fairbanks, is een mooie infographic die duidelijk maakt welke plaats technologie inneemt in het geheel van onderwijskundige processen.

Centraal staat het doel dat je wil bereiken, daaromheen de wegen om het doel te bereiken en helemaal aan de buitenkant staan de technische middelen die je kunt inzetten. Technologie inzetten zoals het bedoeld is: als middel/gereedschap en niet als doel.

Ik wil in mijn lessen bijvoorbeeld de communicatie vergroten (communications) en de ontwikkelingen gedocumenteerd vastleggen (journaling). In het verlengde van het klassengesprek, discussie of debat kan ik kiezen voor een blog, website of gelegenheidsaccount op een sociaal medium.

De infographic laat zich grofweg van binnen naar buiten lezen. Je begint bij een doel (goals) en de duidelijk afgebakende competenties (competencies) die je nodig hebt om dat doel te bereiken. Daarna zijn de grenzen tussen de mogelijkheden niet meer duidelijk afgebakend. Er zijn verschillende soorten opdrachten (assesments) om een competentie te verwerven of in te zetten. De mogelijkheden van de technische hulpmiddelen (technologies) zijn zo gevarieerd dat ze op een min of meer geschikte plek staan. Technische hulpmiddelen zijn, mits creatief ingezet, vaak uitwisselbaar. In de begeleidende tabel op de website van UAF zijn ze strikter geordend dan ik noodzakelijk vind.

Wie het schema wil bewaren of wat beter wil bestuderen kan het hier als pdf downloaden.

Advertenties

Een gedachte over “Onderwijstechnologie inzetten zoals die bedoeld is

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s