Creatieve destructie – zorg of zegen?

music-industryDe tamelijk recente daling van de verdiensten in de muziekindustrie, net als die bij de gedrukte media – bijvoorbeeld kranten – zijn goede voorbeelden om het principe van ‘creatieve destructie’ onder de aandacht te brengen. Net zoals er banen worden gecreëerd door nieuwe, opkomende technologieën, worden oudere functies overbodig gemaakt en ‘vernietigd.’ Sommigen vinden dat erg, anders zien dat als een logisch gevolg van de vooruitgang. Het is een onderdeel van de globalisering, zoals die zich bijvoorbeeld aftekent in de economische geografie.

De opkomst van de binnenshuis-infrastructuur en alle daarbij behorende installatietechniek (water, gas, stroom) betekende onder andere het uitsterven van beroepen als de waterdrager, kolenboer of ijsman. De kunst is om deze overgangen geleidelijk te laten verlopen, waarbij de betrokken beroepsgroepen leren over te schakelen, in te spelen op nieuwe ontwikkelingen of om te scholen. Een kwestie van kansen grijpen, zodat je geen slachtoffer wordt van nieuwe ontwikkelingen.

In dit artikel van Bussiness Insider wordt een vergelijkbare ontwikkeling geschetst aan de hand van voorbeelden uit de muziekindustrie. Net als de krantenindustrie is deze onderhevig aan snelle veranderingen als het gevolg van opkomende nieuwe media en de infrastructuur van het internet. Oude media worden overvleugeld door nieuwe en de aan oude media gelieerde beroepen worden in hun bestaan bedreigd.

Hoewel ik het artikel zeer verklarend en illustratief vind, vooral de grafieken, word ik ook overdonderd door de enorme hoeveelheid cijfers en schetsen. De argumenten voor en tegen buitelen over elkaar en ik vraag me af wie hier probeert zijn of haar gelijk te halen.

Een paar trends die ik uit het verhaal destilleer:

  • De muziekindustrie maakt vooral complete albums, maar de markt is verschoven naar losse nummers. Dat is vooral een gevolg van de mogelijkheid deze losse nummers te downloaden. De muziekindustrie speelt onvoldoende in op deze verschuiving.
  • De winst is dalende en steeds meer bedrijven en bedrijfjes leggen het loodje. Alleen de groten blijven over. Is dat verschraling of rijkdom?

Het tweede aspect lijkt een eeuwigdurende trend. Daar staat (ook eeuwigdurend) tegenover dat er altijd kleine ondernemers zijn die iets nieuws beginnen. Die kansen zien in plaats van bedreigingen. De vraag is dan ook of we rouwig moeten zijn om de neergang van de muziekindustrie (sentiment) of juiste nieuwe mogelijkheden moeten verkennen om de wereld een beetje mooier, leefbaarder en welvarender te maken (pragmatisch).

Al met al zijn dat goede overwegingen om eens in een les wereldbeschouwing te verwerken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s