Niemand kan meer kaarten lezen, zeggen de experts

stafkaart.jpgTraditionele kaartleesvaardigheid gaat verloren als mensen in toenemende mate vertrouwen op smartphones en andere apparaten. Daarom moet kaartlezen (terug) op het lesrooster komen.

Kun jij feilloos een stafkaart lezen? Weet je hoe je een zescijferig referentiesysteem moet lezen? Ben je een kei met je GPS? Als je op een desolate heidevlakte bent achtergelaten, met enkel een kompas en een kaart, zou je dan  veilig thuiskomen? Of zou je verdwalen, eindeloos ronddolen om uiteindelijk door honger om te komen?

Ons hele land is gemarkeerd en beschreven met wandelroutes, paaltjes met gekleurde koppen en bewegwijzerde netwerken. Kaart, kompas en GPS wijzen je overal de weg. Bestaat het avontuur van hopeloos verdwalen nog? In Nederland waarschijnlijk nauwelijks meer. Als je met vakantie gaat, je in een onbekend oord bevindt, dan is een kaart vaak wel heel handig. Of het nou om een stadsgebied of een onherbergzaam gebergte gaat.

Het Engelse Royal Institute of Navigation0  (RIN) is bezorgd over de cartografische kennis en heeft voorgesteld dat scholen basisnavigatie-vaardigheden in het curriculum moeten opnemen. Men is ervan overtuigd dat we veel te afhankelijk zijn geworden van technologie  omdat we er blindelings op vertrouwen dat smartphones en satellietnavigatiesystemen het echte werk voor ons doen. We laten ons als het ware ‘verdoven’ door software.

“Het is zorgwekkend dat de kinderen thuis of op school niets diepgaanders leren dan drukken op een ‘zoek’-knop. Daarna vertrouwen ze erop dat een apparaat hen helpt ergens te komen,” zegt Roger McKinlay, voorzitter van het Royal Institute of Navigation. “Veel mensen kunnen niet eens een landschap of een stafkaart combineren. Laat staan dat ze de weg vinden met slechts een kompas, of ook maar iets begrijpen van de verbazingwekkende rol die de stand van de sterren speelt in de bepaling van een precieze locatie. In plaats daarvan, groeien er nu generaties op die zich volledig afhankelijk hebben gemaakt van signalen en software om hun route te bepalen.”

Het instituut ziet graag dat scholen basisnavigatie aanleren “als een manier om karakter, onafhankelijkheid en een waardering voor wiskunde en wetenschap te ontwikkelen.” Men wijst er verder op dat telefoons geen bereik kunnen hebben en navigatiesystemen je soms letterlijk om de tuin leiden. Het menselijk brein is beter in staat alle gegevens op te nemen en te interpreteren, zoals het weer en het terrein. Daarnaast benadrukt men dat er iets fundamenteler op het spel staat als we vaardigheden verliezen die mensen eeuwenlang hebben geholpen de weg te vinden. “Het probleem gaat verder dan alleen navigatie,” aldus het RIN. “Onze visie is dat de afhankelijkheid van computers geen conceptuele uitdagingen levert. Het menselijk brein blijft grotendeels inactief en onbelast, terwijl berekeningen door de elektronica worden gemaakt. Door een software-‘brein’, zonder de flexibiliteit die een menselijk brein heeft om verbanden te leggen en beslissingen te nemen.”

[Deze blogpost is grotendeels gebaseerd op een publicatie van het Royal Institute of Navigation  http://www.rin.org.uk/NewsItem/4060/Society-]

Advertenties

Een gedachte over “Niemand kan meer kaarten lezen, zeggen de experts

  1. Pingback: Niemand kan meer kaarten lezen, zeggen de exper...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s