1000 dagen na…

1000Er bestaat zoiets als een 1000 dagenregel. Die is niet formeel vastgelegd of vast te leggen. Het gaat om moreel handelen. Een soort anti-concurrentiebeding, maar dan over ethiek. Netjes blijven. De eerste duizend dagen na je vertrek bij een bedrijf of instelling houd je je mond over de interne gang van zaken.

Dat je niet mag natrappen of met terugwerkende kracht met modder gaat gooien, dat weten we wel. Ook al is de verleiding nog zo groot, de meesten van ons laten het achterwege. Gelukkig maar.

Vandaag

Vandaag ben ik precies 1000 dagen weg bij de school waar ik 14 jaar heb gewerkt. Ik ken de organisatie van binnenuit en kan heel wat dingen roepen waar, bijvoorbeeld, ouders niet blij van worden. Over zaken die leerlingen als ‘vanzelfsprekend’ ervaren – ze weten immers niet beter – maar die het niet zijn. Die zaken hebben o.a. met de reden van mijn vertrek te maken. Maar waarom zou ik de vuile was buiten hangen als ik die toch niet meer kan reinigen? Wie wordt er beter van? Ik niet. De school niet. De leerlingen niet. Hun ouders niet. Nu niet meer.

Destijds heb ik vaak genoeg mijn ongenoegen geuit. Maar ben steeds tegen een muur gelopen. De tijd heelt alle wonden en nu zijn de scherpe kantjes er wel een beetje af. En toch zit het me allemaal nog steeds niet lekker. Ik blijf zitten met een dilemma. Want als ik niks zeg, verandert er ook niks. Zand erover? Na mij de zondvloed? Ik vrees toch van wel.

Ik ben er nu weg; ik kijk bijna uitsluitend vooruit en ik ben er een stuk gelukkiger van geworden en aanmerkelijk minder vaak ziek.
Wat ga ik doen? Toch nog kenbaar maken waarom ik behalve leuke collega’s, goede technische voorzieningen en prettige leerlingen ook minder leuke dingen ben tegengekomen? Nee, laat ik dat maar niet doen. Misschien is het allemaal beter geworden sinds mijn vertrek.

Ik geniet gewoon van elke dag die ik kan plukken.

Geef een reactie

