Nieuwe Google Sites is stap terug

new-google-sites-v-classic-google-sitesSinds 9 november is hij wereldwijd beschikbaar, de nieuwe editor van Google Sites. In een twee voorgaande blogposts (1 & 2) heb ik er al aandacht aan besteed. Na de opbeurende berichten van vroege gebruikers was ik vol verwachtingen.

Gisteren heb ik de tijd genomen zelf een site in elkaar te zetten en eens te kijken wat ik van de nieuwe interface vind.

De eenvoudige bediening, waarvan hoog wordt opgegeven, is inderdaad een feit. Zelden heb ik zo’n simpele interface gezien, waarbij je de beschikbare elementen zo snel kunt plaatsen en aanpassen.

En daar zit ook direct de bottleneck. Er is maar een beperkt aantal toepassingen mogelijk. Onderdelen als tekstvakken, afbeeldingen en URL’s laten zich gemakkelijk invoegen. Er wordt direct een sectie aangemaakt, waarin je de onderdelen naast elkaar kunt plaatsen. Als je probeert er iets onder elkaar te zetten, dan gebeurt dat direct in een nieuwe sectie. Ik probeerde een lange, verticale tekstkolom te maken en twee afbeeldingen ernaast te stapelen. Onmogelijk.

Koppelingen

Alles wat je op Google Drive hebt opgeslagen kun je uiteraard insluiten. Documenten,presentaties, spreadsheets, grafieken, presentaties, YouTube, agenda en kaarten. Een koppeling is voldoende. Bijkomend voordeel is dat Google Sites geen aanslag doet op je beschikbare online opslag op Drive. Alles staat op de servers van Google.

Ik mis een pagina met een bestandenverzameling (File Cabinet), zoals die in de klassiek versie wel mogelijk was. Het maken van een online portfolio is daarmee niet meer mogelijk in Google Sites.

Opmaak

Qua vormgeving heb je niet veel keus. Het aantal thema’s is beperkt. Binnen elk thema kun je kiezen uit vijf kleurstellingen. Als je eenmaal een achtergrondkleur hebt gekozen voor je sectie, dan kom je daar niet weer van af, althans ik heb geen mogelijkheid ontdekt. Een paardenmiddel is natuurlijk dat je zelf een wit vlak uploadt en dat als achtergrond gebruikt.

De menuvolgorde kun je eenvoudig aanpassen door de paginatitels te verslepen. Een flinke verbetering. Het nesten van pagina’s (hoofdpagina en subpagina’s) is niet mogelijk, hoewel sommige handleidingen daar wel van reppen. Daardoor raakt je menu snel vol. Het is daarom raadzaam slechts een beperkt aantal pagina’s op je site te zetten.

Conclusie

De nieuwe Google Sites is heel geschikt voor wie snel iets online wil zetten. Een kind kan de was doen. Ik mis echter heel veel functies 2016-11-24_123348uit de oude versie, die het mogelijk maken de site naar je hand te zetten. Als je de officiële ondersteuningspagina van Google bezoekt, zie je zelf ook al heel snel dat dit een zwaar uitgeklede versie is van de klassieke versie. Ondanks de zeer soepele interface en het verhoogde bedieningsgemak, vind ik dat de resultaten van de nieuwe versie van Google Sites zowel inhoudelijk als uiterlijk een grote stap terug zijn. Het internet zal snel verzadigd raken met allemaal gelijkvormige sites.
Ook op de Facebookpagina van  Practical Ed Tech  (zie hiernaast) vind ik overwegend negatieve reacties. Ik kan alleen maar hopen dat deze nieuwe versie nog niet af is, dat Google zich iets aantrekt  van de reacties, dat de mogelijkheden worden uitgebreid tot (ten minste) het oude niveau.

7 gedachten over “Nieuwe Google Sites is stap terug

  1. Kris VdHoeven

    Ik heb reeds mijn cursisten laten ‘proeven’ van de nieuwe versie. Zij konden veel sneller een website bouwen maar mét minder mogelijkheden.
    GOOGLE laat weten dat de bestaande nieuwe versie nog aangevuld zal worden… Ik ben hoopvol want ik mis nog een aantal mogelijkheden…

    Like

  2. André Manssen

    Het ‘nesten’ van pagina’s lukte mij wel. Zij het na herhaalde pogingen. Je moet de pagina die je onder een andere pagina wilt zetten héél voorzichtig naar boven schuiven. Er komt dan ineens een rood kader omheen te staan.

    Like

    1. albert lubberink Berichtauteur

      Ik heb het ook geprobeerd. Soms lukt het inderdaad wel, meestal niet. Zorgvuldig slepen en een tikje naar links aanhouden (buiten het kader) lijkt te lukken.
      Volgens de officiële handleiding kun je inderdaad op één niveau nesten.

      Like

  3. Pingback: Nieuwe Google Sites is stap terug | Technologie...

  4. Allard Schmidt

    Waar het Google denk ik mede om gaat is dat het maken en onderhouden van Google Sites toegankelijker wordt voor een breder publiek. De oude versie was gewoon voor velen veel te complex, dan kijkt men er wellicht een keer naar, maar zonder er echt ooit verder iets mee te creëren.

    Ik denk dat er nu in de basis een beter product staat, waarmee veel eenvoudiger mooie responsive website’s kunnen worden gemaakt. Hopelijk luistert Google naar de kritiek en komen ze tzt met verbeteringen.

    Wat ik persoonlijk veel interessanter vind is hoe de nieuwe Google Sites gebruikt kan worden als alternatief voor het draconische Sharepoint.

    Like

  5. Volkert van den Berg

    Vorige week telefonisch contact gehad met Google in Nederland. Zij hebben mij verzekerd dat alle bestaande toepassingen die in classic google sites zitten ook in new google sites zullen worden opgenomen waardoor de volledige migratie van je bestaande website pas naar de nieuwe omgeving pas zo rond het 4e kwartaal van 2017 kan gebeuren. Je onvangt dan informatie van Google hoe dat proces moet gaan verlopen. Met vriendelijke groeten, Volkert van den Berg.

    Like

Geef een reactie

