Kennismaken

Voor de micromolule ‘Wat is online onderwijs‘ van de Open Universiteit kregen we de opdracht een kennismakingsblog te schrijven, waarin we onszelf voorstellen. In het gezelschap van ruim 200 online-medecursisten ben ik daaraan begonnen.

Dit is mijn bijdrage, met de titel: ‘Een onvolledig verhaal’. Want er is vast meer te vertellen. Maar voordat het achterste van mijn tong is bereikt, is er nog een lange weg te gaan.

Een onvolledig verhaal

Even voorstellen. En dan met ‘ik ben…’ beginnen. Lastig. Want wat bén ik? Wie ben ik? Laat ik het toch maar proberen.

Als ik het even niet meer weet, omschrijf ik mezelf het liefst als een 1001-poot met keuzestress. Ik vind veel leuk, ben een alleseter. Ik kan genieten van muziek uit de middeleeuwen en top 2000 – en alles daartussen. Ik lees vanalles wat los en vast zit, vooral non-fictie. In ons vakgebied, onderwijs, heb ik in de afgelopen 35 jaar veel uithoeken gezien. Soms ben ik heel enthousiast over een ontwikkeling. Vaker neem ik een afwachtende houding aan. Eerst zien en dan geloven. En als het me aanspreekt zeg ik, als echte Groninger: “Het kon minder.”

Sinds 1980 ben ik gefascineerd door alles wat met digitaal onderwijs te maken heeft. Vooral het aspect van zelfstandig leren en zelfcorrigerende leerstof houdt me bezig. Ik zie dat leerlingen enthousiast worden én blijven van directe feedback. Vooral als deze positief is natuurlijk. ‘Laat ze scoren’, hield een docent op de lerarenopleiding me voor. En dat probeer ik elke dag opnieuw.

Waarom zoveel nadruk op lesstof? Omdat ik in online lessen de lesstof als verbindend materiaal tussen docent en leerling zie. Verbinding via andere kanalen (chat, Skype, etc.) komt daarna, vrijwel altijd met de lesstof als directe aanleiding.

In digitaal, en tegenwoordig is dat vrijwel altijd synoniem met online, onderwijs zie ik daarin veel kansen. Direct scoren. Ook als meester even geen tijd of zin heeft om de schriftjes na te kijken.

Natuurlijk halen leerlingen hun motivatie niet alleen uit directe feedback. Ook de inhoud van de lessen moet aanspreken, al ben ik er absoluut geen voorstander van dat het ‘altijd leuk’ moet zijn. Liever zie ik ‘uitdagend’ of ‘inspirerend’ als kernwoorden bij lesstof. En als echte, eigenwijze onderwijzer ontwikkel ik die lesstof het liefst zelf. Soms in opdracht van een educatieve uitgever.

En dan is er ook nog zoiets als blended learning. Maar daarover een andere keer. Denk ik.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.