The unlesson van 5 oktober (2)

EdcampNL logo spot 2013-08-10_19265 oktober is wereldwijd de dag van de leraar. Ook in Nederland.
5 oktober 2013 was de dag waarop voor het eerst in Nederland een zogeheten unconference voor het onderwijs plaatsvond: edcampNL.
Toevallig of niet, maar dat beide evenementen op dezelfde datum vielen heeft voor mij een diepere betekenis gekregen.

Ik was erbij, op dat edcampNL. In de vroegte van de zaterdag ben ik vertrokken vanuit mijn woonplaats in Drenthe. Ruim twee uur rijden – volgens de routeplanner, maar dat ben ik wel gewend voor bijeenkomsten die ‘op een centrale plek in Nederland’ worden gehouden. Lang heb ik mijn twijfels gehad of ik een actieve bijdrage zou leveren aan de bijeenkomst. Wie zou er op mijn verhaal zitten te wachten? Geen idee. Misschien wel niemand. Maar dat pakte anders uit.

Verhalen

Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken, een presentatie voorbereid en gehouden. En ik niet alleen. Met mij waren zeker veertig anderen die alleen of met z’n tweeën verhalen te vertellen hadden. En wat voor verhalen! Ik heb er maar een paar van kunnen bijwonen, maar vandaag – the day after – maakt de niet-aflatende stroom tweets, Facebookposts en blogberichten het plaatje langzaamaan compleet. Wat heb ik veel meegemaakt en wat heb ik ook nog veel gemist. Het aanbod was te groot.

Dat grote en gevarieerde aanbod was voor mij het duidelijke bewijs dat onderwijs leeft in Nederland. Dat onderwijswerkers bevlogen mensen zijn. Vaklui die een vrije zaterdag in Houten niet als een opoffering zien, maar als een cadeautje. Ruim honderd waren er aanwezig en allemaal hadden ze een verhaal. Over hoe mooi hun vak is, hoe ze leerlingen begripvol en rechtvaardig begeleiden, hoe ze moderne middelen inzetten en welke voor- en nadelen aan die middelen kleven.  Zeker de helft van de presentaties had een ict-toepassing min of meer centraal staan.
De combinatie ict en onderwijs heeft lang de discussie gekend over ‘inzetten als doel of als middel?’ Die hebben we achter ons gelaten. Ict is een middel.  Ict is geïntegreerd in de didactiek van het onderwijs, ook al proberen sommigen die oude discussie opnieuw aan te zwengelen en ict zo lang mogelijk buiten de schooldeuren te houden.

Niet alleen in presentaties of workshops werd er veel verteld en gedemonstreerd. In de wandelgangen, tijdens pauzes en informele ontmoetingen. Ook dat is edcamp: een trefpunt voor gelijkgestemden, oude bekenden ontmoeten, kennismaken, adressen uitwisselen, elkaar snel weer opzoeken en veel nieuwe contact gaan onderhouden via social media.

Democratisch

Het concept van een edcamp is democratisch. Iedereen is gelijkwaardig. Jouw verhaal is niet beter of slechter dan het mijne. Nergens een belerend vingertje, een arrogante houding of een evangeliserende toon, maar overal de bereidheid, de dwang welhaast, om te delen.  En om te vragen. Vragen naar de mening van een ander. De dialoog was in alle presentaties volop aanwezig, niet alleen tussen de workshopleider en deelnemers, ook onderling. Delen gaat twee kanten op.
Mooi en welhaast ontroerend vond ik de vraag van de aanstaande promovenda die heel veel onderzoeksresultaten had vergaard en zich nu afvroeg wat het onderwijsveld ervan vond. Welke conclusie trekken mensen uit het veld uit de geweldige hoeveelheid data?  Als iemand zich zo bloot durft te geven, dan getuigt dat van de veilige en warme sfeer die edcamp kenmerkt. Er kwamen onbaatzuchtige reacties.
De dag erna bedankte ze ons op Twitter.

Dag van de leraar

Dit was mijn dag van de leraar. Meer nog: de dag van het onderwijs. Hier ging het over de inhoud. Geen bombastisch gedoe met een verkiezing, hoge pieten, slingers en ballonnen. Geen massale media-aandacht. Begrijp me goed, ik misgun het de winnaars niet, integendeel.  Als ik de juryrapporten lees bij de uitslagen van de verkiezing van de leraar van het jaar, dan denk ik: deze mensen lopen ongetwijfeld net even een stapje harder dan hun collega’s en vele stapjes harder dan lesboeren. Dat mag en moet opgemerkt worden. En beloond. Een verdiende onderscheiding.

Geschiedenis

Maar het kan ook ánders. Dat andere gebeurde allemaal in Houten op 5 oktober 2013 op edcampNL. Hier werd geschiedenis geschreven. Zouden de minister en haar staatssecretaris het al opgemerkt hebben? Of laten we die hier buiten? Dan kunnen we ongestoord verdergaan met waar we mee bezig zijn: gewoon mooi en goed onderwijs geven. de energie van zaterdag omzetten in de langdurige praktijk van alledag. 

Ik ben in ieder geval met een rugzak vol ideeën en een overvolle batterij teruggereden naar dat rustige dorp in Drenthe.

———————————————————————————————————————————

Nog meer blogbericht over edcampNL:

4 gedachten over “The unlesson van 5 oktober (2)

  1. Pingback: Een “onmogelijk” reflectieverslag over #edcampNL « De lerende docent.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.